İnternet Memeleri 101: Nedirler, Nereden Gelirler, Lolcat’e Giriş.

Vatan toprakları internetlerle tanışalı yıllar oldu, ama nasıl ki sol şeritte 24km hızla giden bir dedeamcası görünce trafikte kıllanıyorsak, internetleri de yanlış/eksik kullanmak beni kıllandırıyor ve türlü sebeplerden dolaştığım Türk forumlarında “nasıl insanlarmış bunlar bilader” söylemini kah sesli, kah sessiz dile getiriyorum. Türk kullanıcıları internetlerde bazı kafeslerde tıkılmış kalmışlar resmen. Aslında bunu kendi türk meme’lerimizi çıkartmak için kullanabiliriz ama yine de komik’ten önce dramatik bir etki yaptığı için bende daha çok kıllanıyorum.

Yukarda meme dedin de memeler nerde bilader  ? (tits or gtfo??? haha)

Bu meme sizin sandığınız meme değil can dostum diyerek başlayayım. Buradaki meme internetlerde bir alt kültür oluşturmuş söz, söylem, slogan, ve bunların kullanım formatı ya da resimleri&videoları gibi özetlenebilir. Türlü sebepten, isteyerek ya da istemeyerek ortaya çıkan bu altkültür örnekleri, insanların bunları eğlenceli bulması, arkadaşlarına şaka yapmak istemeleri, cool olma çabaları, ya da sadece gülmek için (just for the lulz!)yayılması üzerine ortaya çıkar ve ne kadar sevilirse o kadar yayılır ve başarılı olur. En ünlü internet meme’si herhalde LOLCAT’ler olup adına siteler yapılmış, caturday olarak günü oluşturulmuş, hatta kendi alt-memelerini oluşturmuş bir memedir. Meme meme yaza yaza bi kamaşık oldum bu arada, acaba buna Türkçe bi laf mı uydursam nedir. Gerçi terimleri Türkçeleştirme olayına da uyuz oluyorum, formata biçem demek falan…ıyyyy. Herneyse konumuza dönelim biz.

LOLCAT: En büyük internet meme’i

* I Lol’d: Güldüm.

Lol çoğumuzun bildiği gibi bir kısaltma olup: Laughing out loud, yani sesli gülüyorum demektir. Cat ise bildiğimiz kedi. Böyle şeyleri açıklarken hafif salakça hissediyorum çünkü internette olup da bunu bilmeyen insanlar nasıl var diyorum, ama diğer yandan biliyorum ki yıllarca LOL yazan ama ne demek olmadığını bilen insanlar var hakikaten. Neyse. Lolcat kısaca mesajı ile uyumlu bir kedi resmi üzerine lolspeak ya da engrish olarak adlandırılan bozuk bir İngilizce ile bir metinden oluşur. Genellikle forumlarda tartışan insanlar birbirlerine cevap olarak bunları post ederler ve hem “lafı koymuş” hem de diğer okurları güldürerek onların nezninde de rakiplerini altetmiş (pwn’ed!-gelicez buna da) olurlar. Dolayısı ile biri ile internette karşılıklı atışmaktansa doğru zamanda doğru mesajlı + komik resimli bir lolcat çaktınız mı rakibi bitirirsiniz. Beni en çok üzen Türk kullanıcılar arasında böylesine bir alışkanlık olmaması. Bizim Türk kullanıcıların profilini de çıkartacam yakında. Şimdilik bilelim ki, bu tür imaj’larla konuşmak/mesajını iletmek ne yazık ki Türk kullanıcılar arasında yaygın değil.

2-3 Lolcat örneği görelim

Ulan hesapta türkçesini yazıyorum diye karam karıştı yazmışım, kafam olacak o :D

Yukarıdaki “not amused” aslında iki farklı meme’in karışması sonucu ortaya çıkmıştır. Farklı versiyonları vardır. Lolcat’ler en büyük meme’lerden olduğu için kendi içinde de bir sürü altmeme’i vardır. Seriouscat, Ceilingcat, Invisablecat gibi. Daha sonra bazı meme’ler hakkında ayrıntılı bir yazı yazacam yakında o yüzden bu giriş yazımıza devam ediyoruz.

4Chan: 7 Proxy ardından geliyor anonimler

4chan demeden önce, hemen uyarımızı yapalım: İnternetlerin en internet olduğu, hiçbir tabunun tanınmadı, +18 ibaresinin yetersiz kaldığı, dönem dönem benim gibi internetlerde yıllar içinde çok iğrenç şeyler görmüş birini bile iğrendirebilen, her hangi bir yasak-limit vs olmayan, ve yukarıda bahsettiğim meme’lerin bir çoğunun ya çıkma, ya da ünlü olup internet meme’ine dönüştüğü bir imageboard 4chan. Peki imageboard da ne? Imageboard aslında bir forum ama kullanıcıların ağırlıklı olarak sadece bir şey yazmaktansa bunu bir resim ile desteklediği, ya da sadece konu ile ilgili bir board’a resim upload ettikleri, “görsel”in birincil önemi olan bir forum türü. 4chan’da şu anda dünyanın en ünlü ve en etkili imageboard’larından biri.

O zamanlar henüz 15 yaşında bir anime-manga sever olan Christopher “moot” Poole, sevdiği dizi ve filmleri tartışmak için Japon imageboard’larından esinlendiği 4chan’ı 2003 yılında kurdu. İçinde pek çok farklı board’u birleştiren 4chan.org (tv, photography, origami, music, fashion ….vs)’u en ünlü yapan board’u random ya da kısaca /b/ board’udur. Tahmin edileceği gibi +18 olan /b/ internetlerin anonimlerini bir kara delik gibi kendine çeker kendilerine /b/tard diyen bu kimliği belirsizler de 4chan’ı 4chan yapan memeleri üretirler. /b/tard, retarded (geri zekalı) kelimesinden gelip (kısaca tard) /b/gerizekalısı gibi bir anlama gelir. İnternetlerde sık karşılaşılan tard kullanımı her kelimenin sonuna eklenebilir ve genellikle hakaret yada kendi ile dalga geçme anlarında kullanılabilir.( örn fucktard, fintard vs.)

4chan.org’a üye olamaya gerek yoktur. Zaten sitenin içeriğini düşününce bu tehlikeli bile olabilir. Siteye girip herhangi bir resim upload edip söyleyeceğinizi söyledikten sonra işiniz biter. Saldırgan içerik sebebi ile çoğu kullanıcı zaten kim olduğunun bilinmesini istemez yani anonim (kısaca anon) kalmak isterler. Bu konuda da zaten 7 proxy meme’i oluşmuştur.

Kısaltmalar ve tanımlar ffsgtfonub

İnternetlerde en önemli şey nedir derseniz, “piyuu sen buna soru mu diyorsun” diye yanıtlarım hızla değerli okur. Çok nettir ki internetlerde en önemli şey hızdır. Download hızı önemlidir, aradığımız şeyi bulma hızı önemlidir, biri ile konuşurken (yazışırken) bunun hızlı olması önemlidir. Dolayısı ile internetlerde genel kabul görmüş bazı kısaltmalar vardır. Bunlardan bazıları daha fazla bilinirken bazıları belli konularda/forumlarda daha sık kullanılır. Bu kısaltmalar peki neden burada yer alıyor dersek, genellikle bir sürü meme’de kullanılan bu kısaltmaları her hangi bir sözlükte falan bulamazsınız. Zaten yukarıda da dediğim gibi genellikle kullanılan dil engrish denilen bozuk bir İngilizcedir. Ayrıca  troll gibi bir anlamı olan bir kelimenin (fantastik bir yaratık türü diyelim), internetlerde farklılaşan bir anlamı olabilir. Kısacası terminoloji denilen kısmı da aşağıya ekleyerek bu yazının sonuna geleceğim sevgili semiramis pekkan severler.

Trol: İnternet troll’leri sadece kavga çıkartmak (flamewar) ya da tartışmaları körüklemek için, çoğunlukla kendi inanmadığı şeyleri söyleyerek ortalığı kızıştıran insanlardır. Troll’leri ciddiye alıp, ciddi ciddi cevap verirseniz onları güldürür, amaçlarına ulaştırır ve onları beslemiş olursunuz. Birisinin troll olduğunu anladığınız anda cevap vermeyi kesmek en iyi cevap olacaktır. Bir diğer iyi yöntem “cool story bro” meme’i ile karşılık vermek olabilir. Siz de trolleşip karşılıklı birbirinizi provoke eden şeyler yazabilirsiniz ama bunun sonu gelmez. Şunu bilin ki internetlerde sizden daha fazla sıkılan insanlar hep vardır.

Copypasta: copy/paste

Lol/lul/lolz/lulz: hepsi lol demek (laugh out loud) sesli bir şekilde gülüyorum

Ffs: for fucks sake (hay mua koyim ki…)

Gtfo: get the fuck out (sittir git)

Rofl: Rolling on the flor laughing (yerde yuvarlanarak gülüyorum)

Omg/zomg: oh my god (aman tanrım)

Lmao: laughing my ass off (götüm patlayana kadar gülüyorum)

Noob/nub/n00b: yeni yetme, acemi

Wtf: what the fuck (ne sikim?)

İrl: in real life (gerçek hayatta)

İmma: Kısaltma, I’m gonna

Fu: Fuck & Fuck you. Çok komik bir “rage” meme’i vardır.

Stfu: Shut the fuck up (kes sesini)

Leet/1337: Elite kelimesinin farklı yazılışı, usta, üstad anlamında. Sayı ve farklı karakterleri birbirinin yerine kullanan internet dili aynı zamanda (leetspeak) olarak adlandırılır.mesela cenk = (3|\|<

Owned/pwned/ownd/pwnd: sahiplenilmek. Birisi bir tartışmada veya oyunda sizi yendiği zaman söyler. Pwned, owned yazmaya çalışırken sıklıkla yanlış yazıldığı için iki kelimede artık kullanılmaktadır.

Fail/win: Bir şeyi becerememek. Zıttı direk kazanmak anlamına gelen win.

Sucessful troll is sucessful: Başarılı trol başarılıdır. Söylenmek istenen şeyin üstüne basarak söyleme türü.Örn: Yavaş internetler çok yavaş. Ayrıca kendi meme’i vardır.

Nvm: nevermind (boşver)

Cool story bro: Genellikle bir troll’e ya da çok uzun bir yazıya karşılık söylenen sarkastik cevap. “Sıkı hikaye dostum” Ayrıca kendi meme’i vardır.

Hax/haxxor: Hack/Hacker (Oyunlarda hile kullanmak/kullanan kişi)

Divided by zero: Sıfıra bölmek. bir şeyi sıfıra bölünce cevap tanımsızdır. Çok kötü bir durumla karşılaşılınca kullanılır. Kendi meme’i vardır.

Serious business: Ciddi iş. İnternette çok sert ve ciddi tartışmalarda, “internet çok ciddi mesele” tarzında dalga geçmek amacıyla kullanılır. Kendi meme’i vardır.

No u: No you (hayır sen), birisi sizi bir şeyle suçladığında “hayır sensin” diye kullanılır. Biz de muadili “ayna- kendi diyen kendi olur” gibidir. Kendi meme’i vardır.

Tl;dr: Too long didnt read çok uzun okumadım.

Your argument is invalid: Birisi ile tartışırken mantıksız şeyler söylediğinde kullanılır. Argümanın geçersiz anlamındadır. Genelde Nickolas Cage resimleri ile gelir. Kendi meme’i vardır.

Do not want / moar: İstemiyorum – Daha fazla. Bir birlerinin tersi olan bu durumlar, kullanıcının gördüğün posttan tiksinmesi ya da çok beğenmesi durumlarında kullanılır. Kendi meme’i vardır.

Brb: Be right back (hemen geri dönüyorum) genelde online oyunlarda kullansak da bazen bazı memeler içinde geçebilen bir kısaltma

Mom: moment => 1 moment (bir saniye demek) ilk gördüğümde çoğu kişi gibi “anne” sanmıştım :D

Soz: sorry (üzgünüm) kelimesinin kısaltması

Ragequit/egoquit: Birisini sinirden titretip, oyundan-internetten çıkartmak. Kendi meme’i vardır.

Avi or didnt happen/pix or didnt happen: resmini/videosunu göster ya da olmadı. İnanılmayan bir durumla karşılaşıldığında, iddia sahibine söylenen söz. Kendi meme’i vardır.

Tits or gtfo: Göğüsleri göster ya da defol git, internette hiç kimsenin kız olmadığı inancı ile başlayan bu söylem, kendisinin kız olduğunu iddia edenlere söylenir. Kendi meme’i vardır.

Wut/woot/w00t/wat: Ne kelimesinin varyasyonları.

Pedobear: Pedofil bir ayı karakteri. Ünlü ve eski meme’lerden biridir.

O’rly/Y’rly : O really ? Yeah Really (Gerçekten mi, Ever Gerçekten) Genelde baykuş resimleri ile gösterilirler ve inanılmaz bir durum ve cevap olarak genelde y’rly kontrası ile kullanılır. Ünlü ve en eski meme’lerden biridir.

No wai: No way (imkansız) o’rly/y’rly atışmalarının genelde son lafı imkansız anlamına gelen nowai olur.

IDK/dunno: I dont know (bilmiyorum lafının kısaltılmışı)

Btw: By the way (bu arada) Örn: ha bu arada deden nasıl ?

M8: m+eight = mate = dost, dostum

Sup: whats up (ne haber)

Rickroll/Rickrolled: Rick Ashley’nin “Never gonna give you up” şarkısının video klibine verilen bir link tarafından insanları kekleme meme’idir. Bir konuşma esnasında link gizli olarak verilir ve konu ile ilgili bir link olduğu izlenimi yaratılır. Bu linke tıklayıp video’yu seyredenler “rickrolled” olmuşlardır. Bazı rickroll’larda browser’ı ya da aktif olan tab’ı kapatma özeliği dahi disable edilerek rickroll kurbanını ctrl-alt-del’s kadar sürükler. En önemli meme’lerden biridir.

Yukarıda bazı kısaltmalarda ya da kelime açıklamaları yanında “kendi meme’i vardır” diye not düştüğüm kelimeler ayrıca kendi meme’lerini oluşturmuşlardır. Bu yazı sadece meme ne demek, ve meme’e giriş bağlamında olduğu için hepsine tek tek giremiyorum haliyle. İleride beni en çok güldüren ve en önemli/en çok kullanılan meme’leri ayrı ayrı da açıklayan yazılar yazmayı düşünüyorum.

Son olarak, tüm yazıyı meme meme diye okuduktan sonra son olarak da şunu söyliyim ki meme aslında “miiim” ya da “miğm” die okunur gamsız.

En popüler meme’lerin en komikleri örnekleri için tıklayın

Reklamlar

Etiketler:

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

3 responses to “İnternet Memeleri 101: Nedirler, Nereden Gelirler, Lolcat’e Giriş.”

  1. evronas says :

    neden?

  2. Ahmet Cetin says :

    rickroll olduk yine

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: