Kapital İdea Takmaz, Satışlara Bakar…

Bloglar ve linkler arasında takılan bir ben düşünün. Bir anda kendimi en güzel rus reklamları diye bir sayfada bulmuşum, karşımda çok tatlı bir obama beyaz saray önünde görseli var. Ve bu bir çikolatalı dondurma reklamı.Diyor ki “siyah beyazın içinde” haftanın aroması…

SSCB biteli çok oldu ama sanırım hala benim kafamda adamların “oynaması gereken rol” şu an mevcut olandan çok farklı. Burada kalkıp politik konulara girmeyeceğim, en başta beni sıkıyor zaten ama yine de kafamda oluşan “rus” imajını silmek oldukça zor, sadece onu söylemeye çalışıyorum.

Bu yazının konusu aslıda tam olarak ne onu da bilemiyorum ya, neyse ilk önce şu ilanı büyük boy görerek başlayalım…

Bence oldukça akıllıca bir fikir, “Black in White” haftanın aroması diyor dondurmacı amcalar. Obama Beyaz Saray’da ile süper örtüşüyor ve görselin tarzı da çok şirin. Herşey çok güzel ama derinlerde bir yerlerimde birşeyler oluyor. Kazıyorum nedir bu diye ve ilk ortaya çıkan şey “rus birşeyin, bu kadar da amerikanlaşmasına kıllanıyorum” gibilerinden bir fikir sanki, ama düşünüyorum da aslında tam olarak bu da değil. Daha farklı birşey var. Nedir bu diye düşünüyorum ve fark ediyorum ki, bu ilan aslında sadece  “kapitalizmin komünizme attığı bir gol” değil, adeta onun mezarına işemesi gibi birşey! Yani diyor ki, ey komünizm senin yıllarca bayrağı olduğun ülkeye öyle bir girerim ki, kendi ikonlarımı, kendi satışlarımı arttırmada kullanırım.

Daha sonra düşünüyorum eğer bu tez ise, antitez’de aslına kapitalizmin ne kadar “sadece çıkar üzerine” dayandığıdır. Yani aslında yukarıda söylediklerimin hiç bir önemi yok ve bu gibi şeylerle ilgilenmiyor kapital. Onu tek ilgilendiren şey “satışlar ve kar”. Bu yolda herşeyi yapabilir, hatta kendine küfretmek de dahil. Eğer kapitalizme küfreden bir ürün satıyorsa, kapitalizm bunu yapmaktan gocunmuyor. Gocunmak diye birşey yok çünkü.

Bu noktada aklıma che ürünleri geliyor. Ara sıra aklıma gelen bir fikirdi ki, bugün hayatta olsa kendisi ne düşünürdü “che merchandise” ile ilgili, çünkü dünyanın neresine giderseniz gidin, bir şapkasını, t-shirt’ünü, kahve kupasını, kısacası her türlü ürününü bulabilirsiniz Che’nin. Hatta http://www.thechestore.com/ gibi bir siteden yapabilirsiniz “Che’sel ihtiyaçlarınızı karşılama işlemini”. Kapital ile savaşırken hayatın veren bir adam olarak Che ne düşünürdü acaba? “Dünya sesimi duydu” diye sevinir miydi? “Savaştığım şey beni meta yapmış, satıyor” diye üzülür müydü? Cevabı samimi bir şekilde merak ediyorum.

Daha da uzatmak istemiyorum aslında, yani “gerçek bir demokrat’ın, bir naziye karşı bile demokrat olması gerekmesi”, “bir ülkenin rejimini değiştirmek isteyen bazı insanların, o ülkedeki mevcut rejimi kullanarak amaçlarına ulaşmaya çalışmaları” falan gibi dallandırabilirim, ama koy götüne cenk diyorum. Sana mı kaldı bu işler… Gelin biz en güzel rus reklamlarına bakalım

Etiketler:, ,

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

Bir Cevap Yazın

