Apple’a Sevgilerimle…

Ey sevgili Mac kullanıcısı, ey iphone sahibi, ey ipad almayı düşünen şaşkın ördek, beni dinleyin. Az evvel okuduğum bir “Apple ürünleri ne kadar da güzel yarabbim” – “Öl artık pis flash” yazısı sonrası kinle uzunca bir yazı yazdım. Haksızlığa tahammülüm yok, yazı çok ciddi oldu. Yazarken de sonlara doğru sıkıldım. Bir süre ara verdim sonra böyle bir yazı yazmaya karar verdim. Ne de olsa bazı arkadaşlarım var “Mac’ci” olan, bu kadar ağır konuşmamalıydım. Hepimiz insanız sonuçta değil mi ya?

Değil! Steve Jobs insan değil. Buna uyanın arkadaşlar. Steve Jobs sandığınız gibi “insanların hizmetinde, ürün tasarım şahbazı, kullanıcı dostu ürünlerin dostu, interneti kurtarmaya karar vermiş bir kahraman falan değil! Kendisinin Bill Gates’den hiç bir farkı yok. Derdi para kazanmak. Ve her para kazanmak isteyen insan gibi, doğruları kafasına göre eğiyor. Genel olarak Apple ürünlerinde bir “kullancı-dostu” olma hikayesi vardır. Bunun direk olarak ortalama aptal amerika’lıya göre optimize edilmiş bir satış stratejisi olduğuna uyanın ilk olarak. Mac’te “şeyler” daha kolay falan değil.

Hatta kolaylaştırmak adına araya giren “bilmemne sihirbazları” işleri daha da karıştırıyor. Ortalama düzeyde bilgisayar kullanabilen bir insan için bilgisayara bir USB disk takıp, içine bir dosya koymak ne kadar zor olabilir değil mi? Az evvel bir arkadaşım benden bir dosya almak için geldi ve MAC sahibi olan bu kişi flash diskini USB portuna takınca bilgisayarımda çok acayip şeyler olmaya başladı. Bir takım yanar dönerli seslerden sonra baktım bir arayüz çıktı karşıma, bana soruyor” Oyun mu, Multimedia mı, İnternet mi, Bilmem ne mi??” Ulan ne oluyor dedim? Bu ne be? Altı üstü bir dosya kopyalayacağım alete. Ama ortalama aptal amerikalı bunu dahi yapamaz diyen apple araya böyle bir sihirbaz koymuş. Okusun da yapacağını yapsın diye. Hey allahım diyip kapattım bu sihirbazı ben açtım içini attım dosyayı bitti gitti.

Zaten ilan’da “I’m a Mac” ve “I’m a PC” yazıyor, sen ne diye bi daha yazdın cenk çavuş diyenlere not: Anlamayan insanlar olabilir diye yeni bir “invention” yaptım ve bu resmi okuduğunuz için de sizden 20 dolar istiyom. Subtitle üstü subtitle veya iTitle!

Reklamlarına falan bakarsın, beyaz fon üzerinde bir amerikalı, ya da “diversity” hesabına bir afrikan-amerikalı, asya-amerikalı vs, ellerini kollarını sallayıp bu apple ürününü kullanmanın ne kadar kolay olduğunu anlatırlar. Bir yandan da derler ki “pc kullanıcıları tam “nerd” (inek)tir. bir ton teknik şeyle uğraşmayanlar pc kullanamazlar falan”. Bunlar hep ortalama aptal amerikalıyı keklemek için atılan oltalardır. Fiyat/performans’tan falan bahsetmez bu reklamlar hiç. Tamamen hislere yönelik, marka prestijine giden, “….ama çok tatlıııı yaaaaaa” reklamlardır bunlar.

İpad’e usb koymazlar, “usb koysak, printer – kamera bilmemne takacaksınız, driver’ı ile uğraşacaksınız….çok zor, çok karışık” derler. Sonra dongle’ını satarlar. 70TL’lik dandik ceptelefonlarında olan bir kamera takmazlar. Flash “çok kaka” derler. Open Source değil, bir şirkete ait olmamalı derler….sonra bakarsınız, koymadıkları her boku size daha sonra para ile satarlar. Mücessel (proprietary) diye flasha bok atarken, iphone’larında artık değil dünya, evren, galaksi starndardı olmuş avi-mpg dosyası çaldırmaz. İlla quicktime olacak! Ya da birşey kopyalamk istiyorsun, onu bile iTunes üzerinden yaptırır. Biz buna Türk Dil Kurumu sözlüğünde “iki yüzlülük” diyoruz. Parasını verip satın aldığın şarkıyı sadece 5 kere indirebilirsin. DRM’sini sevdiklerim. Zaten sadece bu DRM işi yetmeli bence bir şirkete müşteri ambargosu uygalamak için!

Herşey sizden daha fazla para kopartıp, bu esnada da sizi “üstün apple ürünü kullanan elite insan” olduğunuza inandırmak üzerine kuruludur. Herşey çok temiz, çok basit, çok sade….sanki 3000 dolarlık apple’ınızda 1000 dolarlık bir pc de yapamadığınız şeyler yapabilirsiniz. Sanki pc’yi kullanmak “mouse tutma ve sağ tıklama”  falan gibi , 5 senelik üniversite gerektiren bir durumdur.

Ben PC’yi biz Türk’lere, Apple’ı da Fransızlara benzetirim sıklıkla. Biz Türkler bir sürü konuda denyoyuzdur. Aymazızdır, götümüzle dağları deviririz, ama samimiyizdir, bazı alanlardaki beceriksizliğimiz bizi “istemesek de samimi” kılar, aynı eski bir Windows tanıtımında windows’un çakılması gibi. Komik bir olaydı o. Ama Apple çok elittir. Herşeyin doğrusunu bilir, her türlü numara ondadır, ama Voltaire’i çıkartan bu halkın ülkesinde (“söylediğiniz hiçbirşeye katılmıyorum ama onları söyleyebilme özgürlüğünüz için hayatımı veririm” diyen abimiz bu) “ermeni soykırımı olmadı” derseniz hapse atılırsınız. İşte Mac budur. 40 yıl önceki Cezayir’den falan bahsetmez sana ama 100 yıl öncesinden hüküm giydirir. Flash mücessel der, kendi itunes faşistliğinden bahsetmez. Flash niye yok bilirmisin ey iPad sahibi? Çünkü o zaman bedava oyun oynarsın diye. O zaman apple’e ufak oyunlar için para vermezsin diye.

Sonuçta hepsi aynı bok. Ne microsoft, ne apple, ne adobe ne de başka bir şirket sen ben mutlu olalım diye birşey üretmiyorlar. Herneyse yine çok uzatıyorum. Toparlayayım.

Bakın Appleseverler, bir insanın bir ürüne marka sadakatini çok iyi anlıyorum. Bunda sorun yok. İstediğiniz kadar övünün, övünün. Sadece; biiiir, PC’ye – Flash’a bok atmayın, ikiiiii, reklamlara çok para verdiniz o ürünü alarak, bunu da bilin.

Ya da belki de ben apple kullanamayacak kadar geri zekalıyım hahahahha :D

Yukarıda da Apple’ın PC’cileri “nerd” olarak gösteren ve kendisini cool ilan eden reklamın ilk çıktığı 1996 yılından bugüne dönüşümünü görüyorsunuz. Ben soldaki “mal” oluyorum, Mac fanboy’larıda sağdaki cool gençler oluyor. Sadece ufak bir farkla tabi. Ne ben ne de Mac’çiler böyle değiliz. Reklamın geri kalan kısmı (beyazlara bak) ve Apple’a akıtılan milyar dolar kısmı doğru. Sayı ile kendinize gelin: 1, 2, 3 !

Etiketler:, ,

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

3 responses to “Apple’a Sevgilerimle…”

  1. cam mozaik says :

    teşekkürler güzel paylaşım

  2. xavier says :

    cenk efendi bu nebıcım bır paylasım bu ne hınc? flash’tan windows’tan acıktan para mı alırsın?
    nedır anlamadım acıkcası?
    oncelıkle atlanılan bır konu var>>>> masaustu mac’ler iş yapmak içindir.
    overclock pclerle aynı ısı yaparsın ancak herne hıkmetse aynı goruntu kalıtesını alamazsın…
    Ornek ben. Ekran kartım Macpro’mdan guzel. Ramım herseyım daha ıyı. Hatta monıtorum bıle (pc’dekı) apple monitor. Ama nedense işyerimde kullandıgım macpromdan daha net daha keskın gozukmuyor. Acıkla bakalım?

    ipad ne ıcın uretlılıyor ılgılenmıyorum…

Bir Yanıt Bırakın

