Nedir bu Nuke Sebepleri, Açıklamasını Yapıyorum!


Evet dün bilgisayar başına geçemediğim bir gün oldu ve hafta içi olmasına rağmen hiçbirşey post edemedim. Bunun üzerine Birleşmiş Milletler ve Birleşmesine Ramak Kalmış Milletlerden bazı üst düzey yöneticiler bana email, telefon, fax ve şahıs gönderme yolları ile ulaşmaya çalıştılar. Ulaşamadılar. Sonra akşam bakkaldan icetea alırken bunlardan birini gördüm, “nen var cenk, neden bugün haftaiçi olmasıra rağmen birşey eklemedin bloglarına” dedi.

Dedim ki “Ulan dedim, işiniz iş valla, benim belim tutulmuş, olmuşum zaten enginar gibi içbükey, bi de gün boyu çekime gitmişim, bi de sizle mi uğraşıcam”. Bu hemen alttan aldı. “Ya biz senin için endişelenmiştik yoksa tabi en doğal hakkın senin” falan derken ben buna bir vole vurdum, tam sol kulak memesine doğru. Bu yere kapaklanmasın mı sana? Yerde baktım cepten birini arıyor, yok efendim cenk iyice zıvanadan çıktı, ipler koptu, contalar yavşadı, çivisi çıktı falan, dedi bunu “nuke”layalım biz. Ben bunu duyunca hemen çömeldim yanına ve dedim ki ulan dedim, siz bir nukewar mu çıkartmak istiyorsunuz ha ? Siz daha nuke’layamadan ben PROPER çıkartırım lan, kimsiniz lan siz dedim. Ayrıca ne sebeple nuke’lüyosunuz beni ha diye de soruma soru ile yanıt verdim kendime. Neyim yanlış ulan
diye devam ettim, OOS mi, dupe mu, bad ivtc mi ha? diye yüklendim, bu pustu tabi…

Bu esnada bakkal araya girdi abi sen nuke’lansan nuke’lansan grp.req’le nuke’lanırsın dedi, hahahahaha diye güldükama baktım ki Birleşmesine Ramak Kalmış Milletler temsilcisi bizi anlamıyor. Ne diyor lan bu herifler diye ablak ablak bakıyor, dedim ki ona tamam dedim, aniden his yaptım durduk yere kalbini kırdım gel bak sana nuke sebeplerini ve bunların ne demek olduklarını anlatayım dedim. Sonra başladım anlatmaya:

Genel olarak nuke yemek bir release’in scene kurallarından biri veya bir kaçına uymaması sonucu karşılaşılan bir durum olup, şu an akfit olan kurallar en son 2005 yılında update edilmiştir ki bakınız

1) bad.res: Bad Resolution demek olup, kötü çözünürlük anlamına gelir. Bir release video resolution kurallarından ufak yada büyük, yada crop sorunlu, ya da yükseklik ve genişliği 16’nın katlarından değilse bu nuke’tan yer. Ufak bir sapma varsa filmi izlenmekten alıkoymayan bir hatadır. Sample varsa, ve PROPER beklemek istemiyorsanız, indirip
kontrol edip, tümünü indirip indirmemeye siz karar verebilirsiniz.

2) bad.ar: Bad Aspect Ratio demek olup, Aspect Ratio’nun standartlara uymaması yüzünden atılan nuke sebebidir. Aspect Ratio ise bir pixel’in eninin boyuna oranıdır. Daha önce televizyon standartlarını anlattığım bir yazıda da belirttiğim gibi mesela PAL sistemlerde bu oran 1.07’dir. Enin boya eşit olduğu durumlara “square pixel” denir.
Aspect Ratio’da kural, orjinal video’dan maximum %5 sapma ve daha azıdır. %5’den daha fazla AR sapması olan durumlarda film enine yada boyuna doğru deforme olur. Yine çok ufak bir sapma varsa ve beklemek istemiyorsanız, filmi seyretmeye engel değildir.

3) dupe: Duplicate demek olup, daha önceden yayınlanmış bir release’i tekrar yayınlanmasında verilir. Scene grupları hep bir release’i ilk yayınlayan olma yarışındadırlar ve eğer yayınlanmış bir release’i başka bir grup tekrar yayınlarsa bu nuke’dan yer. Scene ile ilgilenmeyen, sadece filmi izlemek isteyen insanlar için önemsizdir, ama farklı altyazılar ararken scene release’lerin altyazılarını bulmanın daha kolay olduğunu unutmayın.

4) bad.crop: Kötü/yanlış crop (kesme) anlamına gelir. Filmler bildiğiniz gibi genellikle sinamaskop diye de bilinen 16:9 oranında gelirler, televizyon ise 4:3 oranındadır. Bu oran enin boya oranı anlamayanlar için aradan çıkartayım onu da. Tabi genellikle üstte ve altta bazı siyah boşluklar demektir bu, ve bir release encode edilmeden bu kısımlar crop’lanmalıdır. Bu genelde üstten ve alttan yapılan kesme işleminde yapılan hatalar sonucu bir release bad.crop yiyecektir. Şu an hatırlayamadığım bir filmde geçen sene falan, böyle bir sorun vardı ve film 16:9 değil 16:5 falan gibi geldi, ki ekranın ortasında ince bir şerit gibiydi. Sanırım hardcoded çince altyazıları atmak için falan böyle manyakça coplanmıştı. Köpek köpek güldük, filmi seyretmedik.

5) bad.ivtc: bad inverse telecine demektir. Kısaca daha düşük frame rate’li bir formatı, daha yüksek frame rate’li bir formata dönüştürürken, mesela 25 FPS PAL bir filmi, 29 FPS NTSC’ye çevirirken yapılan bir hata sonucu video’nun benim TIKIRDAMALI adını taktığım hale gelmesidir. Gözü keskin olan arkadaşları daha fazla rahatsız eder. Film
seyredilemez hale gelebilir.

6) bad.fps: Bad frames per second anlamına gelir. FArklı video formatlarında saniyede çalınacak kare sayısı bellidir. Yukarıda söylediğim gibi PAL saniyede 25 kare, NTSC saniyede 29 kare çalar. Bunlarda yapılan bir hata sonucu atılan bir nuke türüdür. Sık görülmez.

7) bad.pack: kötü rar’lama anlamına gelir. Kurallara göre release’ler 15/20/50 MB’lik Rar’lara bölünebilir. Bundan farklı büyüklükte rar’lanmış release’lere, yada tamamen açılamaz, bozuk rarlanmış release’lere atılan bir nuke türüdür. Bu nuke’u yemiş release’lerden kaçınınız, çünkü indirmekle uğraştığınız bir release’in rar’dan çıkmaması
pistir.

8) stolen.src: Stolen Source demek olup, çalınmış kaynak anlamındadır. Başka bir grubun kaynağının çalınması ya da p2p gruplarından çalınan bir kaynak’tan gelen bir release’e atılan nuke çeşididir. bazen sadece video ya da audio çalıntı olabilir. İzlemeye engel teşkil etmez.

9) cbr.audio: Constant bit rate audio demek olup, sesin sürekli aynı bit rate’de olması demektir. Diğer ve olması gereken bit rate formatı ise VBR yani Variable Bit Rate’dir. Yani sesin kalitesi sesin herhangi bir anki durumuna göre değişir. Yanlız AC3 formattaki audio’lar CBR’dirler, zaten çoğu insan CBR ve VBR ses arasındaki farkı anlamaz,
dolayısı ile genellikle filmin izlenmesine engel teşkil etmeyen bir nuke türüdür.

10) divx.not.allowed: Adı üstünde bir release’in divx olması yasaktır. Scene standardı Xvid, double pass encode’dur. Ama bunun single pass yada double pass olduğunu kimse anlamaz diyim ben size, ki hayatımda hiç birşeyi neredeyse double pass encode etmemiş bir tembel yapım vardır :D

11) no.audio/missing.audio: yine adı üstünde bir nuke. Ses yok demektir. Kaçınınız.

12) field.shifted: Kaymış field anlamına gelip, yine daha önce yazdığım televizyon standartlarında açıkladığım field’ların kayması sonucu atılan bir nuke türüdür. Görüntüyü epey bozabilir. Kaçınınız.

13) blended.frames: Üstüste geçmiş kareler demektir. Eskiden fotograf makineleri ile dolu bir filmin üstüne tekrar çekim yapınca üstüste 2 foto çıkardı ya, o hesap. Kaçınılması gereken bir nuke türüdür.

14) ghosting: yukarıdaki blended frames gibi karelerin iç içe geçmesi sonucu ortaya çıkan kötü görüntü halidir. Kaçınılması gereken bir nuke türüdür.

15) oos: Out Of Synch demek olup, video ve audio’nun senkronize olmaması durumudur. Dudak oynar ses sonra gelir falan, insanı sinir eder. Tabi burada ne kadar kayma olduğu da önemli mesela ben 1/10 saniyelik OOS’ları tınmıyorum , dudaklara dikkat etmedikçe fark etmek oldukça zor oluyor, ama saniyenin onda birinden daha fazla kaymalar filmi
seyredilmez yapıyor. Ona göre dikkat olun, çok hastası iseniz indirip, sesi düzeltip tekrar encode edebilirsiniz. Yoksa bekleyin PROPER’ı gelecektir hızla

16) mislabeled: Yanlış isimlendirilmiş demektir. Basit bir hata olabileceği gibi, kendisini dvdrip gibi lanse eden bir dvdscr release’de olabilir. Neyin mislabeled olduğuna göre indirip indirmeme kararı verilir.

17) grp.req: Group Request demek olup, bir grup release ettiği şeydeki hatayı kendisi bulursa kendi release’lerini nuke’lar. Sebebini onlara sormak lazım. Neyin ne olduğuna ben karar veremiyorum bu noktada :P

18)oversized / undersized: bir release kaç dakika ise kaç MB olması gerektiği bellidir. Verilen standartlardan daha düşük boyuttaki release’ler video ve audio kalitesini düşürdükleri için, daha büyük boyuttaki release’ler ise boşu boşuna büyük dosya indirmeye sebep olduğu için nuke’lanır. Fark çok fazla değilse seyretmeye engel teşkil eden bir nuke türü değildir.

19) interlaced: bu yukarıda açıkladığım field’larla ilgili bir sorun. Video’da özellikle yatay hareketlerde iyice öne çıkar, kontrast yapan yerlerde testere dişi gibi kesik kesik bir görüntü oluşur. Bunun da sebeplerini televizyon standartları yazımda yazmıştım. Film zevkinin içine eden bir nuke türüdür, kaçınınız.

20)qpel.not.allowed: quarter pixel not allowed anlamına gelir, ve son zamanların favori HD formatı olan h264 gibi high definition formatlarda gelen bir özelliktir. Ama scene bunu sevmez çünkü bir sürü dvd player’da oynatma sorunu çıkartır, codec sorunu çıkartır, dolayısı ile nuke yer.

Bu nuke’ları yiyen bir release’in kısa bir süre sonra bu sorundan arındırılmış versiyonu çıkar ve bunu başka bir grup da çıkartabilir. Buna da PROPER’lamak denir. Dosya isminde PROPER varsa anlayın ki daha önce o release’in nuke’lü bir versiyonu çıkmıştır. Bir de aslında bad.proper diye bir nuke türü vardır ki, bir bu release’i PROPER’ladık diye çıkan bir release’de sorun devam ediyorsa da bu nuke’ü yer. İndirip indirmemek için orjinal nuke
sebebine bakmak gerekir.

Ne yazdım be dar alanda, ben gidiyom şimdi, hadi eywalla.
Son olarak aktif scene kurallarını linkleyip tam olayım.

Etiketler:, , , , , , ,

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

26 responses to “Nedir bu Nuke Sebepleri, Açıklamasını Yapıyorum!”

  1. evronas says :

    Breaking bad istiyodun, yorum olarak ekledim bloguna linkleri. 3 sezonu tam olarak. bazi postlarda 4 linki astigim icin onay bekliyor. onu da sen verirsin artik.

    ruh hastasi mi? nerde?

    • cenkozmercan says :

      evet çivin çıkmış senin, onaylarını verdim ama zaten breaking bad’i ben 2 sezon rapidslerimi harcayarak almıştım. 3. sezon ve sonrasını ise alayım dar alanda.
      allah razı olsun

      • evronas says :

        lan keko niye sadece 3. sezon demiyosun o zaman, orda burda ağlıyosun breaking bad diye?

        • cenkozmercan says :

          olm ben walter’ın dramına ağlıyorum belki? ayrıca allahın zeki geçineni, bunu indirmediysem nasıl izliyorum sandın? rüyalarımda mı gördüm.

          Unutma ki,o (cenk), rüyalarında sadece kel ve 10 küpeli adamlar görendir.

  2. canan says :

    şahsen çok aydınlandım ben teşekkür ederim cenk bey. bunca zamandır film indirip izlerdim hiç de bilmezdim bunları pek cahilmişim. geçenki postunuzda görüp nuke ne proper ne yahu dediydim ama araştırmaya üşendiydim. pişmiş armut ağzıma düştü vallahi. bi rivayete göre okuduklarımı akşama unutucakmışım ama olsun.

    • cenkozmercan says :

      iki saat yazıyoruz, okuyan çıkıyor, ne mutlu bize :)
      zaten hepsini hatırlamay gerek yok, genel de nuke’lanan bir release’in PROPER’ı aynı gün içinde çıkıyor. Oyun falansa belki 2-3 gün sürebiliyor ama.

  3. cenkozmercan says :

    ah evren, marjinal evren, bu linkleri basmışsın buraya bin tane, dedim uğraşmış herif bir işe yarasın ama eksik basmışsın tabi. random sıralamana birşey demiyorum, elbette bir sebebi vardır diye düşünüyorum çünkü uzay mühendisi adamsın, sicim teorisine dayanan bir sebebi vardır diye umuyorum ama hadi neyse….

    şunlar yok: 3x05_part1 ve 3x03_part1.
    kal sevdicekle.

    • evronas says :

      rapiddeki linkler ile aynidir kendileri, oradan al
      ayrıca neden eksik kaldı annamadım, hepsi orda olmalı
      cut paste yöntemi kullandım

      tatildeyim ben alkozdayım

  4. evronas says :

    3×03 part 1’i ben de alamadan silmis rapid efendi. reup beklicen gibi
    http://hotfile.com/dl/55138013/3e6bf0f/Breaking_Bad_-_3x05_-_Mas.part1.rar

    alkozdan datçaya yüzdüm
    burdayım şindi
    bunnara da selam sölim mi

    • cenkozmercan says :

      5×1’i rapid’den aldım zaten, 3’ü de geçtik gittik sağol yinede sevgili dostum

    • canan says :

      tatildeyken internete girilmez yorum yazılmaz hele link hiç eklenmez taş olur insan.

      • cenkozmercan says :

        ama ama, insan internetsiz olabilir mi? tatilde olsun, uykuda olsun, internetsiz kalan bir milletin şah/mat damarlarından biri kesilmiş sayılmaz mı?

        • canan says :

          hedef kitlemi tatilde olmadığı her an internetle uğraşan kişiler olarak beyan edeyim, siz de çaktırmayın cenk bey. halbuki eskiden internet mi vardı, bütün buralar dutluktu.. hey gidi

          • cenkozmercan says :

            o dutların linki varsa download edeyim ama dut sevmiyoruz ailece. yine de download edeyim ki download ettiğim şeyleri oynama/seyretme/dinleme oranım %10 falan… bizimkisi bir çeşit arşiv hastalığı sadece.

  5. evronas says :

    tatil matil
    bitti gitti işte, dönüş yoluna veririm kendimi sabahtan..
    internetsizlik ne demek birader? düz tatil ve relaksiyon diye bişi kalmadı zaten, iş ipnesi bırakmıyor hiçbir şekilde peşini. 50-50 diyebilirim iş/tatil oranına guneybati sahillerinde bile.. sadece kulaç ve çeşitli deniz hinlikleri esnasında iş yapmıyor insanevladı. geri kalanı telefon email ve bilumum iş düşünmasyon. taş yapsın beni akgandalf.

    • cenkozmercan says :

      ummaktayımki iş hayatını böyle üst düzey yaşamak sizi yıpratmasın demekten öte diyebileceği bir şey olmamak tercih ettiğim bir yaklaşım olacaktır sizlere karşı.

  6. evronas says :

    evet
    hanıma demiştim
    hanburgerci açmak istiyorum dertten stresten uzak durmak istiyorum diye
    hayır korpırıtın kölesi olacaksın dedi
    boyun eğdim
    biat ettim
    bu sinirle bu dünyayı ele geçirmez miyim ben şindi
    bir arşidük olmaz mıyım

    • cenkozmercan says :

      dikkat et ama içindeki çocuğu öldürme
      ya da dexter gibi öldür, iz bırakma forenzikçilere
      haa beni soracak olursan eğer;
      ben de iş olarak klima karşısında sırt üstü yatmak istiyorum

      • evronas says :

        klima tataklarını dondurmuyor mu? sonra onlar kristal parçası misali beynine saplanmaya çalışmıyor mu? içimdeki çocuğu sen ödürdün kitap bitire bitire, tiksindirdin hayattan kendisini ağlak suratınla.

        • cenkozmercan says :

          kitaplar bitti evren, yazılmış herşeyi okudum en son harun yahya rumuzu ile 288 kitap yazan adnan hocanın “Varilci Darwin” kitabını okudum ve şimdi habeşçe öğrenip tüm habeşçe yazılmış kitapları habeşçe’den ingilizceye çevirip, ingilizce okuyacağım.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Salt OOS Update: Hayatımda Bir İlk! | Cenk Özmercan - 20 Ağu 2010

Bir Cevap Yazın

