Ne Ararken Ne Buldum: Tipografik Posterden Gir, Yaratıcılığı Özetle…

Yine bir blog’da karşıma çıkan “güsel tipografik posterler” gibisinden bir yazıya konuk olan çalışmalara bakmakta idim ki, diğerlerine nazaran daha uzun bir metin içeren bir tanesi dikkatimi çekmeyi başarma eşiğini atladı ve kafaderimden içeri süzüldü.

İlk önce o linki vereyim de tipografi seven siberdostları rahatlatayım daha sonra yaratıcılık-orjinallik hakkında inancım olan şeylerin aslında daha önceden çok baba adamlar tarafından güzel cümleler giydirilmiş hallerinin sosyo-ekonomik analizine dalayım. Al bak burda bazı çok tatlı tipografik oluşumlar var.

Bu posterlerden bir Jim Jarmusch quote’u olan “Nothing is original…” diye başlayan bir tanesi dikkatimi çekti ve bunu okurken çok hak vermeye başladım. Epey bi hak verdikten sonra son cümleye geldim ki, burada Jim abi bir Jean-Luc Godard quote’una dem vuruyor ve olayı resmen özetliyordu: “It’s not where you take things from, it’s where you take them to”. Hak vermem tavan yaptı bu noktada çünkü yaratıcılığın aslında özünde “arakçılık” olduğuna inanan bir adam olarak, bazen hayatımızda karşılaştığımız o “ulan bu olay bu kadar mı güzel lafa dökülür” hissi ile doldum.

İki saat anlatacak değilim bu yaratıcılık=arakçılık olayını, ama kısa bir özet geçmek durumunda hissediyorum kendimi çünkü ne yazık ki, hem web alanında hem de reklamcılığın farklı kollarında bunu tamamen yanlış anlayan insanların yaptığı şeyleri görüyorum sıklıkla. Eleman “süper web sitesi yapıyoruz” diye gidiyor müşteriye ve Template Monster’dan bir template’i satıyor sonra. Hatta %99 o template’i satın dahi almıyordur diye tahmin ediyorum. “Text here”, “logo here” denilen yerlere yerleştiriyor metinleri ve ta taaaa “al sana site”.

Son 1-2 senedir bunun After Effects versiyonlarında bir patlama var. Çünkü artık tasarım download bloglarında “footage” dediğimiz yerde footage değil de hazır After Effects projeleri var. 1.jpg’i kendi fotografınızla değiştiriyorsunuz, 2.avi’ye kendi video’nuzu koyuyorsunuz ve al sana süper jenerik, al sana müthiş reklam…

İşte ben buna uyuz oluyorum can dostlar. Çünkü yukarıdaki yazıda araklamaktan kastedilen şey bu değil. Sen bak o template’lere, ve hatta diğer herşeye. Sonra mesela gör ki, ulan şu renk şu renkle çok güzel kontrast yapmış, şu font tam istediğim hissi uyandırmış, şöyle bir kamera hareketi tam da aradığım olay. Ve bir yerden renkleri, bir yerden fontları, bir yerden görselleri al, senin zaten kullanmak zorunda olduğun diğer şeylerle birleştir ve kendi kompozisyonunu oluştur. Daha sonra iş bittiği zaman, arakları yaptığın diğer işlerin yanına koy. Eğer onlardan farklı birşey görüyorsan işte bu da Godard’ın yukarıda söylediği “it’s where you take them to” olayına gelmektir.

Reklamlar

Etiketler:, , ,

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: