Öğrenen Kağıt Taş Makas Oyunu!

Matematiğin süper bir yönüdür netliği. 2+3=5 dersin ve hemen bakarsın 5-3=2 evet net! Hatta netliğin kaybolduğu alanları bile netleştirme eğilimindedir matematikler! Olasılık hesapları, istatistikler, kombinasyon, permütasyon hep bu netsizlik durumlarında suları durultmaya çalışır. Yanlız şu son cümle ne kadar yavşakça olmadı mı hahahaha suları durultmak falan.

Kağıt, taş, makas’da doğası gereği random bir oyun olsa da, oyunu oynayanların insan olması, bu insan denen kişinin psikoloji sahibi olması ve tamamen rastsal değil de, karşısındakine göre tercih yapmaya çalışması, oyunun randomluğunu bozar. İstatistikte örnekleme yaparken bu randomluk en önemli şeydir çünkü bunun sağlanmadığı noktalarda bağımlı değişken, istenmeyen şeylere bağımlı olabilir.

Kısacası insan bu oyunu oynarken dar alanda “lan üstüste 3 kez taş yaptım, o da 3 kez kağıt yaptı, benim 4.yü de taş yapmamı beklemez” gibilerinden kendince stratejiler geliştirir. Bu yazıya konu olan oyun da sizinle oynarken sizin yaptığınız seçimlerden bir patern oluşturup bunu size karşı kullanıyor. Arka arkaya yaptığınız tercihleri tekrar etme eğilimize göre bir sonraki kararı veriyor.100’den fazla oynadığınız zaman artık yavaş yavaş istatistiksel olarak da öne geçmeye başlıyor.

Tabi burada önemli olan oyunu ciddiye alıp, düşünerek, kendiniz olarak karar vermek. Oyunu 2 kez oynadım ve ilk oynadığımda ciddi ciddi kendim gibi oynadım. Yani bir insana karşı  oynarmış gibi, ve oyun bir süre sonra benim yaptığım şeyleri öngörebilmeye başladı. Tabi burada her seçimimi öngörmesinden bahsetmiyorum ama 1/3 oranını kendi lehine bariz bir şekilde bozdu. Bunun üstüne ben de insan olmanın verdiği avantajla bu sefer “gerçekte cenk ne seçerdi” diye düşünüp bunu seçmemeye başladım ve bu sefer de ibre bana döndü :D İkinci oynayışımda sonuçlara hiç dikkat etmemeye çalışarak tamamen rastgele şeylere tıkladım bu sefer olması gereken 1/3’lük dağılıma daha çok yaklaştım.

Oyunu ya sadece sizden toplanan veri ile, ya da sizden önceki binlerce insandan toplanan veri karşısında oynayabiliyorsunuz. Ben sadece kendime karşı oynadım çünkü kağıt taş makas dendimi rakip tanımam, tek rakibim kendimim adeta! :D

Kendini dene kendin karşısında.

Etiketler:, , , , , ,

About cenkozmercan

I do the things that I like to do and if 1 is good, 10 is a whole lot better.

2 responses to “Öğrenen Kağıt Taş Makas Oyunu!”

  1. bbahar says :

    merhaba,bu oyunu çocukken oynamaya başladım,şimdi de çocuklarımla oynuyorum da vallahi hiç oturup üzerine düşünmemiştim.Bu kadar irdelemeyin herşeyi yazık,oynarken eğlenmenize bakın.Yoksa istatistik vb. okuyanlar bunlarla mı uğraşıyorlar,vah vah vah :)

Bir Cevap Yazın

